Hartcoherentie

hart meditatie

Hart Meditatie

Recentelijk wetenschappelijk onderzoek heeft kunnen aantonen dat het hart niet alleen een pomp is die het bloed door het lichaam laat circuleren. Het hart bestaat veelmeer uit een groot aantal neuronencellen die samen een zenuwstelsel vormen, een eigen brein zou je kunnen zeggen, genoemd het hartbrein. Dit hartbrein reageert op onze emoties en onze verstandelijke beslissingen. Met andere woorden: het hart geeft op ieder moment je gemoedstoestand weer. En deze gemoedstoestand beïnvloed op zijn buurt weer de hartslag en daardoor de rest van de lichamelijke functies.

 

De hartslag

Het hart creëert met elke hartslag een ritmisch elektrisch signaal in het lichaam waardoor een energieveld rond het hart ontstaat. Dit elektrische veld is veel groter dan het elektrische veld dat de hersenengolven creëren en heeft effect op alle andere cellen in het lichaam en heeft tevens effect op onze medemens en op onze omgeving.

 

Wat is hartcoherentie?

De hartslag kan worden gemeten en getekend (elektrocardiogram) en men kan zien dat het hartritme voortdurend varieert. De tijdsintervallen tussen de hartslagen wisselen constant. Dit wordt Hart Ritme Variabiliteit (HRV) genoemd. Analyse van de Hart Ritme Variabiliteit laat zijn dat het hart gevoelig is voor emotionele veranderingen en de mate van samenhang van emotie en de HRV wordt Hartcoherentie genoemd. Hartcoherentie kun je dus als een indicator van emotioneel welzijn gebruiken.

 

Wanneer mensen oprechte positieve gevoelens ervaren, waarbij het hartritme coherent wordt, verandert de informatiestroom van het hart naar de hersenen en de corticale functie kan veranderen en prestaties kunnen verbeteren. Als een persoon overschakelt naar een positieve emotie wordt de ademhaling dieper en ritmischer waardoor ook het ritme van de hartslag verandert.

 

De basis Hartcoherentie oefening bestaat daarom uit 3 elementen: Hartfocus, ademhaling en positieve gemoedstoestand.

 

Stap 1: Hartfocus/van je hoofd naar je lichaam

Daal met je aandacht af naar de hartstreek. Je kan je hand op je borststreek laten rusten als je dit prettig vindt.

 

Stap 2: Hartademhaling

Stel je voor door je hart in en uit te ademen. Adem rustig in en uit op ongeveer 5 a 6 tellen, vind je eigen ritme.

 

Stap 3: Hartgevoel

Maak ontspannen contact met een positief gevoel. Op je inademing adem je dit positieve gevoel in, op je uitademing adem je het (iets lager) weer uit. Je kunt dit positieve gevoel oproepen via een herinnering aan een concrete aangename situatie, bv. genieten van de natuur, een speciaal moment met een dierbare persoon, etc.

Met deze video kun je de hartcoherentie mediatie volgen. Het duur ca. 7 minuten. Hoe vaker je deze meditatie doet des te sneller kun je contact maken met je hart. Veel plezier!

BewarenBewaren

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam tegen te houden. Lees hier hoe jouw gegevens verwerkt worden.