Uitstelgedrag aanpakken

uitstelgedrag aanpakken

Stop uitstelgedrag – 5 tips

Iedereen heeft wel eens last van uitstelgedrag en dat is misschien ook goed zo. Je kunt niet altijd in de actiestand zijn en soms moet je tijd nemen en je dromen nog een beetje laten rijpen…

Maar wat als je merkt dat je belangrijke stappen aan het uitstellen bent? Als je merkt dat je eigenlijk dingen wilt veranderen maar het lukt je maar niet om in actie te komen?

De oorzaak van uitstelgedrag heeft te maken met weerstand: Je hebt er geen zin in, je doet niets of je doet liever andere, makkelijkere dingen dan aan dat 1 grote doel van jezelf te werken.

 

Weerstand is de angst voor verandering. Verandering is beangstigend omdat je de veiligheid van je huidig bestaan moet opgeven. Ook al zit je niet lekker in je vel, je huidig bestaan met alle frustratie en ontevredenheid geeft je een gevoel van veiligheid. En als aan je veilig huisje gerammeld wordt, komt er onzekerheid in het spel en dat is eng. Wat kun je er aan doen?

 

5 Tips en inzichten om uitstelgedrag aan te pakken

     

  1. Slapend rijk worden bestaat niet en geluk is een werkwoord
    Wordt je bewust dat het leven niet gemakkelijk is. Als je iets wilt bereiken zal je ervoor hard moeten werken. Als iemand iets anders beweert, is het gewoon een verkooptruc. Slapend rijk worden bestaat gewoon niet. Ook om passief inkomen te bereiken moet je eerst flink investeren in tijd en meestal ook in geld. Pas na grote inspanning kun je passief inkomen genereren… Niet per se een slecht plan, maar herken dat het een illusie is als je denkt dat je er niets voor hoeft te doen. Hetzelfde is van toepassing voor gelukkig worden. “Happiness is an inside job”, dat houdt in dat je aan jezelf moet werken, je patronen herkennen en je gedrag veranderen. Niet altijd even makkelijk…
  2.  

  3. Maak van je grote doelen kleine stappen
    Grote doelen kunnen op grote bergen lijken…. Hoe ga ik dat redden?…. Maak je taken klein en behapbaar. Je kunt best wel groot dromen, maar maak er dan een stappenplaan hoe je je droom wilt verwezenlijken. Tevens is het motiverend om regelmatig taken te kunnen afvinken.
  4.  

  5. Heb begrip voor jezelf en je uitstelgedrag
    Accepteer gewoon dat waar je mee te maken hebt, geen fout, defect of onvermogen in jou is, maar een reactie op stress, de stress die ontstaat als je iets onbekends moet doen. Dit is de drijvende kracht achter je uitstelgedrag. Het is hoe je hersenen werken. Bij stress gaan ze in de overlevingsstand en doen van alles om pijn (angst, onzekerheid, etc.) te vermijden. Analyseer of ontleed het verder niet. Als je erover na gaat denken ben je al in de valkuil van je gedachtepatroon en excuses terecht gekomen.Door na te denken kom je er niet uit.
  6.  

  7. Je zult nooit zin hebben
    Vaak is het excuus voor uitstelgedrag “ik heb geen zin”. Maar wees eerlijk, je zult er nooit zin in hebben. Enge dingen zijn niet leuk om te doen. Je moet een keuze maken en dan gewoon doen. Niet nadenken en nog meer excuses verzinnen waarom het beter is om even je acties uit te stellen. Om verandering te bewerkstellingen heb je moed nodig. Moed om je angsten onder ogen te zien en je niet laten afschrikken door pijnlijke emoties. Als je daar een keer doorheen bent gegaan zal je zien dat het gewoon kan en minder eng is dan je dacht.
  8.  

  9. De 5 seconden regel van Mel Robbins
    De 5 seconden regel is een heel effectief tooltje. Misschien denk je eerst wat een stom idee, maar als je het toepast werkt het gewoon. De truc is om binnen 5 seconden in actie te komen, want als je langer wacht word je ingehaald door de vermijdingstrategieën van je hersenen (stress reactie): het is eng, ik kan het niet, waarom zo ik zo veel moeite moeten doen, etc.…. Dit zijn allemaal je gedachtepatronen om je actie uit te stellen. Schijnbaar is er bij iedereen een korte periode van 5 seconden voordat je hersenen beginnen te werken en dit moet je voor zijn. Neem binnen 5 seconden een moedige beslissing. Als je dapper bent, denk je niet na. En om het effect nog sterker te maken ga je van achteren aftellen: 5,4,3,2,1 en actie !
     
    Een voorbeeld:Je wilt afvallen en je weet dat je daarvoor meer zou moeten bewegen. Maar in plaats van naar de sportschool te gaan verzin je allerlei redenen om het niet te doen. Als je nu de volgende keer de gedachte hebt “ik zou vandaag eigenlijk nog moeten sporten als ik mijn doel wil halen” ga dan binnen 5 seconden je sporttas pakken en ga sporten. Als je betrapt op excuses te verzinnen ga dan aftellen 5,4,3,2,1 en actie! 
     
    Ochtendoefening 
    Ruim 80% van de mensen zetten s-ochtends hun wekker uit en blijven nog even liggen tot de wekker nog een keer gaat en nog een keer gaat…. Neem nu het besluit dat je morgen ochtend als de wekker gaat binnen 5 seconden opstaat. Gebruik het aftellen om je extra energie te geven dit te doen.

 

Kijk hier naar de inspirerende talk van Mel Robbins

 

Laat me weten of het werkt. Ben benieuwd naar jouw ervaring. Zet het hieronder in het commentaarveld.

 

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *