Positief denken – doe de test!

positief denkenPositief denken kun je leren

Vooraf wil ik graag een ding duidelijk maken: Ik heb het hier niet over positieve affirmaties zoals “ik voel me gezond en vitaal” terwijl je uitgeput op de bank ligt of “alles is mogelijk als je het maar echt wilt”. Dit soort affirmaties werken niet omdat je ze als niet kloppend ervaart. Positief en optimistisch denken bedoel ik hier als een nieuw te leren denkwijze in tegenstelling tot pessimistisch denken dat aan de basis een aangeleerd gevoel van hulpeloosheid heeft.

 

Ben jij een optimist of pessimist?

Je zou misschien verwachten dat een optimistisch of pessimistisch karakter aangeboren is. Maar Martin Seligman, een voorstaande psycholoog in de VS en grondlegger van de Positieve Psychologie kwam door zijn jarenlange onderzoek tot de conclusie dat optimisme en pessimisme aangeleerde eigenschappen zijn. Het zijn twee verschillende manieren van denken.

 

Moet je optimistisch zijn?

Het is zinvol om enigszins optimistisch in het leven te staan want pessimistische mensen geven sneller op en worden vaker depressief. Bovendien zijn optimistische mensen gezonder en actiever en leven gemiddeld langer. Er is echter een uitzondering. Als het gaat om risicovolle beslissingen komt de pessimistische denkwijze beter van pas, het gaat tenslotte om risicoafweging. Dus ga eerst nadenken of het een risicovolle beslissing is die je moet nemen en blijf dan op de gevaren letten. Heb je echter te maken met een aangeleerde en onbewust negatief gedachtepatroon, ga dan aan de slag met het leren van optimistisch en positief denken.

 

Hoe kun je een optimist worden?

De optimistische denkwijze verschilt in 3 punten van de pessimistische manier van denken:

  1. Optimisten zien tegenslag als iets tijdelijks;
  2. optimisten zien zichzelf niet als oorzaak van tegenslag;
  3. optimisten kunnen tegenslag beperken op het negatieve gebeurtenis dat niet per se gevolgen heeft voor andere leefgebieden.

 

Pessimisten daarentegen interpreteren tegenslag als bewijs voor hun eigen onbekwaamheid. Een pessimistische gedachte na het maken van een fout is bijvoorbeeld: “zie je wel, ik ben gewoon te dom om mijn werk goed te doen”. Een pessimist ziet tegenslag als iets persoonlijks en als permanent. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Ook al ben je uiteraard wel verantwoordelijk voor je fout, is een fout maken toch iets tijdelijks. Het gaat weer over en je kunt verder gaan met je werk en kun je desondanks je fouten succesvol zijn.

 

Positief Denken Test.

Wil je weten of je denkpatroon positief of negatief is, doe hier de Positief Denken Test.

Gelukstip

  1. Zie tegenslag als iets tijdelijks. Tegenslag kun je overwinnen en is geen permanent gegeven.
  2. Maak onderscheid tussen jouw gedrag een jouw persoon. Maak je een fout, wijs jezelf dan niet geheel als persoon af, maar verander je gedrag.
  3. Werk aan een positief zelfbeeld en een gezond zelfvertrouwen. Lees hier tips voor een gezond zelfvertrouwen.
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *