5 tips: je doelen bereiken

doelen bereikenHoe kun je je wensen waarmaken?

Statistisch gezien heeft 95% op 15 januari hun goede voornemens al verbroken. Wil je echt je goede voornemens waarmaken, dan kun je er  beter doelen van maken. Hoe kun je doelen bereiken? Werk aan je doelen door er nieuwe gewoontes van te maken die je direct in je dagelijks leven kunt integreren. Dat verhoogt je slagingspercentage enorm.

 

Hoe kun je je doelen bereiken? De eerste stap is om doelen te vinden die bij jou passen en die jou motiveren.

 

1. Vind doelen die bij jou passen

Misschien heb je het gevoel dat je niet zo goed weet wat je eigenlijk wilt. Maak dan een lijst van alle dingen die je leuk vindt om te doen.  Stel je even voor dat geld geen rol zou spelen en je leven ook verder geen beperkingen zou kennen. Wat zou je dan graag willen doen? Schrijf zonder schroom alles op wat in je opkomt. Je kunt je hierbij de volgende hulpvragen stellen:

 

  • Wat geeft jou energie? Wat zou je echt leuk vinden om te doen? Kies aantrekkelijke doelen die je motiveren en een goed gevoel geven.
  • Kijk in het verleden: wat vond je als kind al leuk om te doen? Waar werd je vroeger gelukkig van? Wat was je liefste bezigheid? Is er een rode draad in je leven van dingen die je graag deed en nog steeds graag doet?
  • Welke dagelijkse onderwerpen spreken je aan? Waar stoor je je aan? Wat trekt jouw aandacht in het nieuws. Welke boeken of personen inspireren jou? Dit zijn allemaal aanduidingen van onderwerpen die je bij het vinden van je ideale werksituatie zou kunnen meenemen.

 

2. Waardeer jezelf!

Neem even de tijd om jezelf te waarderen voor alles wat je tot nu toe in je leven bereikt hebt. Welke grote doelen heb je al gerealiseerd? Maak een lijst met je “successen”. Wat geeft jou de meeste voldoening? Waardeer jezelf voor deze resultaten en durf trots op jezelf te zijn! De bedoeling van deze lijst is om je positief op te laden en makkelijker in de stroom van creatie te komen. Zo kun je makkelijker je doelen bereiken.

 

3. Omschrijf specifieke doelen op een positieve manier

Nu kun je je doelen formuleren. Hoe concreter je doelen zijn des te makkelijker kun je je doelen bereiken. Bijvoorbeeld:  I.p.v. “ik wil gezonder leven” zou je beter heel specifiek je doelen kunnen stellen in: 1) ik ga 2 x per week minimaal 45 minuten sporten (en omschrijf wat je dan gaat doen). Leg dan een vast tijdstip vast voor je training en maak er een ritueel, een nieuwe positieve gewoonte van. 2) Omschrijf je je gezonde voedingspatroon: ontbijt, lunch en avondeten. Welke boodschappen ga je doen en waar?

Je kunt je doelen indelen in de volgende levensgebieden: gezondheid, familie en vrienden, werk, financiën en persoonlijke ontwikkeling.

 

4. Is dit realistisch?
Neem even een stap terug en kijk naar je doel: kan je dit realiseren gezien jouw omstandigheden of is dit “Wishful thinking”?

 

5. Visualiseer je eindresultaat
Heb je een keuze gemaakt en is je wensenlijst compleet, stel je dan voor hoe goed het voelt als je je doelen hebt bereikt. Dit positieve beeld en gevoel van het “nieuwe jij” zal je drijfveer zijn om je doelen te behalen. Blijf positief en let op je saboteurs. Zegt het stemmetje in je hoofd “dit lukt me nooit…” of “je kunt niet veranderen”, etc. ? Dit zijn gedachtes vanuit je oude programmatie die je in je comfortzone willen houden.  Praat tegen jezelf in een aanmoedigende en positieve manier.

 

Heb je hulp nodig bij het realiseren van je droom?

Kijk dan naar de nieuwste training “Het Geluksprogramma”.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Share

5 Reacties op 5 tips: je doelen bereiken

  1. Christiaan schreef:

    Mooi lijstje!

    Zeker de stap van doelen naar habits 🙂

    Mis misschien nog 1 dingetje: vier elk klein succesje met een schouderklop, dansje of een sticker! Focus op groei en succes maakt het leuk 🙂

    Hoe begeleid je mensen met het nemen van actie?

  2. Jeanet Muijsson schreef:

    Lieve Angela DANK dat je mij bij de les houd….

    Het is niet altijd makkelijk positief te blijven daarom zijn de tips en woorden op papier een goede hulp.
    Wens je een heel inspirerend jaar toe!
    En lees graag weer jouw komende nieuwsbrieven.

    lieve groet,
    Jeanet

  3. Hallo ik heb 30 december jl. besloten dat ik de kilo’s die er bij zijn gekomen door de overgang er af krijg voor 1 juli 2013. Ben de 30ste meteen aan de slag gegaan- er is geen reden om te wachten-immers. Ik heb besloten dat ik daar niet veel woorden aan ga vuil maken. Ik ga het doen. Ik weet wat ik kan eten en wat ik laat staan. En ik praat er met zo min mogelijk mensen over omdat dat voor mij contraproductief is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *