Burn out voorkomen

burn out

7 tips om burn out te voorkomen

Stress is een groot gezondheidsrisico. Rond 60% van het ziekteverzuim is terug te voeren op stress. Het is dus belangrijk om bewust te worden van je eigen stress situatie. Zit je lekker in je vel of heb je het gevoel dat je geleefd wordt? Of heb je het gevoel dat je jezelf steeds moet bewijzen? Dit zijn signalen van onbalans en het gevaar loert dat je opbrandt.

 

Niet elke stress situatie is schadelijk. Pas als de stress chronisch is geworden en je niet meer volledig kunt herstellen, begin je op te branden. Iemand is overbelast als zijn normale rust en slaap niet meer volstaan aan volledig lichamelijk herstel. De belasting is gestegen terwijl het biologische herstel tekortschiet. Als het snel lukt het tij te keren, kun je de schade beperken. Maar als je door blijft gaan raak je steeds meer opgebrand en de herstelperiode kan dan heel lang duren (1 tot 2 jaar).

 

7 tips om burn out te voorkomen

 

  1. Neem fysieke en emotionele signalen serieus. Jouw lichaam vertelt je altijd de waarheid. Neem daarom voldoende rustperiodes. Als je moe bent en je het gevoel hebt dat je een pauze nodig hebt, neem die dan ook. Zorg voor voldoende slaap en gezonde voeding.
  2.  

  3. Wees jezelf bewust van je verantwoordelijkheden maar net zo goed waarvoor je niet verantwoordelijk bent. Probeer niet de problemen van anderen op te lossen. Geef hun de kans om zelf verantwoordelijkheid te nemen.
  4.  

  5. Leer mediteren of een andere manier om afstand te creëren. Door afstand te nemen van je dagelijkse bezigheden kun je makkelijker ontspannen maar ook bewuster reflecteren op je eigen gedrag. Zo kun je patronen veranderen die je vermoeien. Meer informatie: Meditatie en energie
  6.  

  7. Werk aan je zelfvertrouwen. Burn out patiënten hebben vaak een laag gevoel van eigenwaarde en zijn niet tevreden met zichzelf. Hoe blij ben jij met jezelf? Als je twijfelt en veel piekert kan dit een symptoom zijn van een laag gevoel van eigenwaarde.
  8.  

  9. Leer je grenzen kennen. Zeg “nee” tegen extra eisen aan je emoties of tegen extra vorderingen van je tijd. Zeg op een vriendelijke manier “nee”, zonder de ander direct af te wijzen.
  10.  

  11. Neem tijd voor jezelf zonder te veel prikkels. Minder social media en apps, minder tv, minder nieuws. Overweeg een tijdje te “detoxen” van je mobiele telefoon.
  12.  

  13. Zet jezelf op de eerste plaats. Volg je eigen ritme en wees bewust wat jij nodig hebt. Cijfer je eigen behoeftes en wensen niet weg. Probeer werk en ontspanning in balans te brengen. Als je niet goed voor jezelf kunt zorgen, hoe wil je dan iets voor anderen kunnen betekenen?
  14.  

  15. Wil je meer informatie of heb je hulp nodig? Meld je dan hier aan voor een gratis informatiegesprek: contactformulier.
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *